Prevoz službenih psov

davčna obravnava povračil stroškov v zvezi z delom, mnenje FURS in poziv delodajalcu

Mar 27, 2025 - 09:58
Mar 27, 2025 - 09:59
 43
Prevoz službenih psov

Spoštovani,

v nadaljevanju ponovno izpostavljamo problematiko v zvezi z davčno obravnavo povračil stroškov, ki jih javni uslužbenci – vodniki službenih psov – prejmejo za uporabo lastnega vozila v službene namene, in ki jih delodajalec obravnava v nasprotju z veljavno zakonodajo in stališči Finančne uprave Republike Slovenije (v nadaljevanju: FURS).

Na podlagi dogovora z delodajalcem, kot ga predvideva 1. odstavek 9. člena Aneksa h Kolektivni pogodbi za negospodarske dejavnosti v Republiki Sloveniji, javni uslužbenci – vodniki službenih psov – uporabljajo lastno vozilo za službene poti, povezane s prevozom službenih psov. V tem okviru gre za opravljanje službene naloge, ki se praviloma izvaja dnevno, organizacijsko in kadrovsko pa izhaja iz potreb in odločitev delodajalca.

FURS je v odgovoru št. 0920-284/2025-3 z dne 29. 1. 2025 jasno pojasnil, da se tudi v primeru, ko delojemalec po dogovoru z delodajalcem opravi pot v službene namene (torej potni nalog ni pogoj), davčno upoštevajo določbe 5. člena Uredbe o davčni obravnavi povračil stroškov in drugih dohodkov iz delovnega razmerja, kar pomeni, da se povračilo stroškov prevoza ne všteva v davčno osnovo do višine 0,43 EUR na prevožen kilometer, ob pogoju, da je pot dokumentirana.

V praksi pa delodajalec ta povračila napačno obravnava kot prevoz na delo in z dela, kar pomeni uporabo 3. člena navedene uredbe, kjer je neobdavčeno povračilo omejeno na 0,21 EUR/km. Takšna praksa pomeni nezakonito in škodljivo obravnavo zaposlenih, ki vodi do neupravičene davčne obremenitve, kljub izpolnjenim pogojem za uporabo višje neobdavčene vrednosti povračila.

Poudarjamo: 

  • Uporaba lastnega vozila je odrejena z dogovorom delodajalca in je namenjena opravljanju službenih nalog; 
  • Gre za redno in sistematično izvajanje službenih poti, kar pomeni, da ne gre za tipično relacijo dom–služba; 
  • Povračila so dokumentirana, obstajajo ustrezni interni akti in dokazila o opravljenih kilometrih; 
  • FURS potrjuje, da je takšna oblika poti primerljiva s službeno potjo in je davčno obravnavana skladno s 5. členom Uredbe;
  • Praksa delodajalca je neusklajena z veljavnimi pravnimi podlagami in pomeni poseg v zakonite pravice zaposlenih.

Opozarjamo tudi na pravnomočni sklep Višjega delovnega in socialnega sodišča (VDSS Pdp 655/2022 z dne 14. 2. 2023), v katerem je bilo zavzeto jasno stališče, da ima javni uslužbenec – vodnik službenega psa – pravico do povračila stroškov kilometrine, kadar je pes nameščen pri njem doma in kadar uporablja lastno vozilo v službene namene. Sodišče je pri tem posebej poudarilo, da zgolj odsotnost pisnega dogovora ne pomeni, da ta pravica preneha, kadar delodajalec ravna v nasprotju z zakonskimi pogoji in ne izda ustrezne dokumentacije.

Na podlagi vsega navedenega v Policijskem sindikatu Slovenije zahtevamo: 

  1. Takojšnjo uskladitev davčne obravnave povračil stroškov za prevoze službenih psov z določbami 5. člena Uredbe, kot to izhaja iz mnenja FURS in sodne prakse; 
  2. Odpravo sistemske nepravilnosti pri izplačilih kilometrine v primerih, kjer je bila obračunana po napačni pravni podlagi; 
  3. Vzpostavitev ustrezne dokumentacije, ki omogoča pravilno davčno obravnavo (npr. mesečni seznam poti, evidenca kilometrov in potrditev delodajalca o službenem namenu); 
  4. Retroaktivno odpravo škodljivih posledic nepravilne davčne obravnave zaposlenih in povračilo morebitno preplačanih dajatev.

V kolikor kot delodajalec v razumnem roku ne boste odpravili ugotovljenih nepravilnosti ter nemudoma uskladili davčne obravnave povračil stroškov z veljavno zakonodajo, bomo izkoristili vsa razpoložljiva pravna sredstva za zaščito zakonitih interesov naših članov, vključno s sprožitvijo sodnih in inšpekcijskih postopkov. Hkrati bomo o ugotovljenih nepravilnostih uradno obvestili pristojne nadzorne organe – vključno z Inšpektoratom za javni sektor, Finančno upravo RS in Računskim sodiščem – ter poskrbeli, da bodo za nastalo situacijo odgovarjale tudi konkretne osebe, ki so odgovorne za odločanje, opustitev dolžnega ravnanja ali napačno uporabo pravnih podlag.

S spoštovanjem,                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

Rok Cvetko, predsednik                                                                                                                                                                                                                           

Datoteke