Usposabljanje policistov in upravičenost do dodatka za mentorstvo – poziv

Policijski sindikat Slovenije je na Ministrstvo za notranje zadeve in Policijo naslovil poziv glede usposabljanja policistov in upravičenosti do dodatka za mentorstvo.

Mar 31, 2025 - 13:59
Mar 31, 2025 - 14:11
 78
Usposabljanje policistov in upravičenost do dodatka za mentorstvo – poziv

Spoštovani. 

S strani članstva smo bili seznanjeni, da na policijskih upravah potekajo trimesečna usposabljanja policistov po programu "USPOSABLJANJE POLICISTOV ZA IZVAJANJE KRIMINALISTIČNOTEHNIČNIH OPRAVIL NA PU - BB007". Program je predlagan in potrjen s strani Policijske akademije, ki tudi za vsakega posameznika, ki se usposabljanja, izda Predlog o organizaciji in izvedbi strokovnega usposabljanja, v katerem so določeni tudi notranji izvajalci usposabljanja. Na podlagi navedenega predloga policijske uprave pripravijo trimesečni program, po katerem se usposablja policista - torej zaposlenega na usposabljanju. Vsled navedenega se je s strani izvajalcev usposabljanja pojavilo vprašanje, ali jim skladno z določbo 16. člena Kolektivne pogodbe za javni sektor (Ur.l.RS; št. 99/24; v nadaljevanju KPJS) za čas usposabljanja oziroma uvajanja zaposlenih na usposabljanju pripada dodatek za mentorstvo. 

16. člen KPJS določa: 

»(1) Javnemu uslužbencu, ki je v okviru rednega delovnega časa določen za uvajanje pripravnikov, specializantov, zaposlenih na usposabljanju ali za uvajanje dijakov in študentov, ki opravljajo obvezno prakso, pripada za vsako, s programom oziroma z normativom določeno mentorsko uro, dodatek za mentorstvo.

  (2) Zaposleni na usposabljanju iz prejšnjega odstavka so tisti, ki so napoteni na usposabljanje v skladu z zakoni, drugimi predpisi, kolektivnimi pogodbami ali splošnimi akti in se usposabljajo na podlagi progama usposabljanja. 

Kot izhaja iz drugega odstavka 16. člena KPJS, ki za razliko od prej veljavne določbe 16. člena KPJS na novo opredeljuje zaposlene na usposabljanju, so  zaposleni na usposabljanju tisti, ki so napoteni na usposabljanje v skladu z zakoni, drugimi predpisi, kolektivnimi pogodbami ali splošnimi akti in se usposabljajo na podlagi progama usposabljanja. 

Iz Predloga o organizaciji in izvedbi strokovnega usposabljanja "USPOSABLJANJE POLICISTOV ZA IZVAJANJE KRIMINALISTIČNOTEHNIČNIH OPRAVIL NA PU" izhaja, da se usposabljanje izvaja skladno z Načrtom izpopolnjevanj in usposabljanj v Policiji za leto 2025,  ter da bo udeleženec v okviru usposabljanja pridobil znanja za samostojno izvajanje kriminalistične oziroma forenzične preiskave, znanja za kakovostno zavarovanje in dokumentiranje sledi na ogledih kaznivih dejanj in drugih dogodkih ter pripravo sledi za nadaljnjo kriminalistično-tehnično in forenzično preiskavo. Kot pravna podlaga za izdajo predloga je določen  91. člen ter drugi in  četrti odstavek 97. člena Zakona o organiziranosti in delu v policiji (Uradni list RS, št. 15/13, 11/14, 86/15, 77/16, 77/17, 36/19, 66/19 – ZDZ, 200/20, 172/21, 105/22 – ZZNŠPP in 141/22; v nadaljevanju ZODPol). Drugi odstavek 97. člena ZODPol določa, da izpopolnjevanje in usposabljanje uslužbencev policije izvajajo enote policije, pri čemer se skladno s četrtim odstavkom medsebojne pravice in obveznosti policije in udeležencev izpopolnjevanja in usposabljanja določijo z aktom o napotitvi udeležencev na usposabljanja in izpopolnjevanja. V zvezi s tem predlog usposabljanja v točki VI.  določa:

-        vodji, notranjim izvajalcem in notranjemu udeležencu se udeležba na usposabljanju šteje v redno delovno obveznost;

-        udeležencu se ure za dejanski čas usposabljanja štejejo kot ure prisotnosti na delu na način, kot to določa 63. člen Navodila o izobraževanju, usposabljanju in izpopolnjevanju javnih uslužbencev v policiji (št. 0700-1/2014/27  (26-05) z dne 28. 9. 2017);

-        vodja, notranji izvajalci in notranji udeleženec so upravičeni do povračila stroškov v zvezi z delom pod pogoji in v višini, kot to določata Kolektivna pogodba za negospodarske dejavnosti v RS (Uradni list RS, št. 18/91 in spremembe) in Zakon za uravnoteženje javnih financ (Uradni list RS, št. 40/12 in spremembe).

 Glede na to, da gre po našem mnenju za primere, ko se strokovno usposablja uslužbence policije, ki so napoteni na usposabljanje v skladu z določbami ZODPol, pri čemer predmetno usposabljanje in izpopolnjevanje izvajajo enote policije, ter upoštevajoč dejstvo, da se v okviru usposabljanj pridobivajo znanja za samostojno izvajanje kriminalistične oziroma forenzične preiskave, menimo, da se lahko tovrstna usposabljanja šteje kot uvajanje zaposlenih na usposabljanju, kot to zahteva prvi odstavek 16. člena KPJS. 

Mentorstvo je namreč proces, v katerem izkušenjsko bogat posameznik pomaga mlajšemu pri njegovem razvoju in napredku ter proces usmerjanja in vodenja mladega neizkušenega človeka z nasveti in pojasnili.  Pojem »uvajanja« ne pomeni zgolj uvajanje novih zaposlenih v delovni proces, temveč lahko zajema tudi uvajanje že zaposlenih v posodobljen delovni proces, v okviru  katerega pridobivajo oziroma nadgrajujejo svoja znanja, ki jim omogočajo samostojno izvajanje določenih dejanj (v slednjem primeru samostojno izvajanje kriminalističnih oziroma forenzičnih preiskav). Zaposleni tako v okviru nadgradnje svojega znanja na podlagi usposabljanja pridobijo dodatna znanja, pri čemer je smisel uvajanja prav v zagotoviti, da vsak zaposleni dejansko obvlada nov delovni postopek oziroma njegovo posodobitev, v katerega do sedaj še ni bil samostojno vključen. S tem se zagotavlja cilj zagotavljanja zadostne usposobljenosti za samostojno opravljanje določenih nalog, ki pa se lahko zagotavlja le v okviru uvajanja, da se zaposlenega usposobi za samostojno opravo določenih nalog na specifičnem področju. Gre sicer za delno nadgradnjo vsebine dela in delovnega področja že zaposlenega, ki pa zahteva voden in strukturiran pristop, ki ga zagotavljajo izvajalci, kjer zaposleni dejansko vstopajo v posodobljen in v določenem delu nov delovni proces. 

Ob tem dodajamo, da so v zgoraj opisanih primerih tako izpolnjene vse  predpostavke, ki jih določa KPJS za upravičenost do dodatka za mentorstvo in sicer zaposleni na usposabljanju (policisti) so napoteni na usposabljanje v skladu z določbami zakona, (ZODPol, 91. in 97. čl. – t.i. Predlog o organizaciji in izvedbi strokovnega usposabljanja), usposabljajo se na podlagi progama usposabljanja, ki ga izdajo PU, pri čemer je po našem mnenju izpolnjena tudi predpostavka iz prvega odstavka 16. člena KPJS, da gre dejansko za uvajanje zaposlenih, ki so na usposabljanju. 

Glede na navedeno menimo, da bi moral akt o napotitvi (ki je sicer po našem mnenju pomanjkljivo naslovljen kot »Predlog o organizaciji in izvedbi strokovnega usposabljanja«), v katerem so skladno z določbo četrtega odstavka 97. člena ZODPol določene tudi medsebojne pravice in obveznosti policije in udeležencev izpopolnjevanja in usposabljanja, vsebovati tudi določbo o upravičenosti do izplačila dodatka za mentorstvo, in sicer za čas, ko javni uslužbenec, ki usposablja zaposlenega na usposabljanju, opravlja delo mentorja oziroma bi se podredno zahtevala tudi  izdaja sklepa o mentorstvu. 

Prosimo za preučitev vprašanja in podajo vašega stališča.