Uredba o varovanju predsednika republike in predsednika Vlade RS – ignoriranje zakonodaje ter poseg v pravice policistov – protest in poziv
Policijski sindikat Slovenije je na Vlado RS v zvezi uredbe o varovanju predsednika republike in predsednika Vlade RS naslovil protest in poziv

Policijski sindikat Slovenije (v nadaljevanju PSS) z ogorčenjem ugotavlja, da je Vlada RS dne 31. julija 2025 sprejela Uredbo o varovanju predsednika republike in predsednika Vlade RS, brez obveznega socialnega dialoga ter kljub izrecnemu in strokovno utemeljenemu nasprotovanju PSS, pri čemer je vsebina predmetne uredbe v popolnem nasprotju z veljavno zakonodajo. Omenjena uredba začne veljati 15.8.2025.
Vsebina uredbe pomeni neposreden napad na temeljna načela pravne države, pri čemer predlagatelj zakonodaje v delu socialnega partnerstva tudi ne sledi temeljnim določbam Zakona o javnih uslužbencih (26. člen ZJU), s čimer izničuje vlogo reprezentativnih sindikatov, ki jih Ustava RS in zakonodaja priznavajo kot enakovredne partnerje pri sprejemanju aktov, ki vplivajo na pravice oziroma obveznosti javnih uslužbencev. Dodatno to pomeni tudi kršitev pravice do sindikalnega sodelovanja in soupravljanja, ki jo zagotavlja 76. člen Ustave RS in 5. člen Zakona o kolektivnih pogodbah, prav tako pa tudi za kršitev pravic, ki jih zagotavljajo nacionalni (ZJU, ZDR-1, ZODPol) in drugi mednarodni predpisi (Listina EU o temeljnih pravicah in mednarodne pogodbe, Evropska socialna listina, Konvencije MOD).
V postopku priprave zadevne uredbe nam je Vlada RS dne 20.6.2025 sicer poslala osnutek uredbe v mnenje, na katerega pa je PSS dne 27.6.2025 podal negativno mnenje. Na prejeto negativno mnenje PSS se Vlada RS ni odzvala, ni organizirala usklajevalnega sestanka, niti ni odgovorila na očitke ali pojasnila, zakaj mnenja sindikata ni upoštevala, s čimer so kršena določila petega odstavka 26. člena ZJU, ki med drugim določa:
»Če reprezentativni sindikat v organu v tem roku poda mnenje, mora predlagatelj to mnenje upoštevati ali povabiti reprezentativni sindikat v organu k usklajevanju. Če predlagatelju ne uspe doseči uskladitve predloga akta oziroma odločitve z mnenjem reprezentativnih sindikatov v organu, se lahko sprejme neusklajen akt oziroma odločitev, vendar je treba razloge, zaradi katerih ni bilo upoštevano mnenje reprezentativnih sindikatov v organu, pisno obrazložiti in poslati reprezentativnim sindikatom v organu, katerih mnenje ni bilo upoštevano.«
Navedeno pomeni grobo in sistematično kršitev ZJU, kar potrjuje tudi praksa sodišča Evropske unije. Iz sodbe v zadevi T-713/14 namreč izhaja, da tovrstna ravnanja predstavljajo kršitev evropskih sindikalnih pravic in lahko vodijo v razveljavitev akta, v kolikor je le-ta sprejet v nasprotju z obveznim posvetovanjem. Navedenega dejanja Vlade RS tako ni mogoče šteti zgolj kot »tehnično« napako, ampak gre za zavestno dejanje, sploh v luči dejstva, da je Vlada RS glede na medijsko poročanje o nameravani ureditvi varovanja predsednice republike, tovrstno ureditev pripravljala vsaj dva meseca.
Navedeno ravnanje Vlade RS si je tako mogoče utemeljeno razlagati kot dejanje, ki ga nekdo stori zavestno in enostransko, ob predpostavki zavedanja, da je vsebina predmetne uredbe v nasprotju z zakonskimi določbami na področju delovnopravne zakonodaje in da posledično vsebine uredbe ni možno uskladiti v okviru obstoječih zakonskih okvirjev in tudi Ustave RS.
Pri tem opozarjamo, da ima vladna uredba zgolj sedem splošnih členov, pri čemer le-ti puščajo ogromno odprtih pravnih dilem, tako z vidika delovnopravnega področja, kot tudi z vidika izvrševanja policijskih pooblastil v novo formiranih enotah za varovanje predsednika republike in predsednika Vlade RS.
Žal se v tem primeru znova dokazuje, da se v primeru, če gre za interese vladajoče elite, pravne rešitve sprejemajo relativno hitro, po poenostavljenem postopku in z miselnostjo, da se bo kljub pomanjkljivi ureditvi morebitne težave odpravljalo kasneje oz. reševalo sproti. Ko pa se sindikati borimo za izboljšanje delovno-pravnega položaja zaposlenih in njihovih pravic, pa Vlada RS v raznih pogajanjih izpostavlja mnogokatero nerešljivo težavo in pomisleke ter želi vsako podrobnost opredeliti vnaprej.
Poudarjamo, da predlagana ureditev, kot jo določa vsebina uredbe, zelo verjetno ne bi oz. ne bo vzdržala niti ustavnopravne presoje, v kolikor pride do presoje s strani Ustavnega sodišča.
Na podlagi vsega navedenega in upoštevajoč dejstvo, da predlagana ureditev vodi v brezpravno stanje in bo z zelo veliko verjetnostjo povzročila tudi kršitev temeljnih pravic zaposlenih, bo PSS izkoristil vsa pravna sredstva za zaščito svojih članov in zaščito vladavine prava, vključno z zahtevo za ustavno presojo uredbe.
PSS namreč kot zanesljiv in korekten socialni partner različnih Vlad RS v zadnjih 35 letih, ne more in ne sme pristati na samovoljo vlade pri sprejemanju zakonodaje. Demokracija brez socialnega dialoga in pravne varnosti namreč ni demokracija, temveč prikrita avtokracija.
V kolikor Vlada RS ne bo odpravila po mnenju PSS sporne, neustavne in nezakonite uredbe in hkrati sklicala usklajevalnega sestanka za pripravo novega pravnega akta, bo PSS izkoristil vsa razpoložljiva pravna in druga sindikalna sredstva za zaščito pravic zaposlenih, kakor tudi za zaščito demokratične ureditve RS.