Poziv k spoštovanju pravne države – 97.a člen predloga ZODPol in opozorila Zakonodajno-pravne službe DZ
Policijski sindikat Slovenije je na poslance državnega zbora v zvezi 97.a člena predloga ZODPol in opozoril Zakonodajno-pravne službe DZ naslovil poziv k spoštovanju pravne države.

Spoštovane poslanke in poslanci,
v Policijskem sindikatu Slovenije z veliko zaskrbljenostjo spremljamo zakonodajni postopek sprejemanja sprememb in dopolnitev Zakona o organiziranosti in delu v policiji (ZODPol), zlasti členov 33 in 21 predloga zakona, ki skupaj uvajata nov 97.a člen in spreminjata 61. člen ZODPol. Predlagana ureditev v praksi pomeni uvedbo obveznega obdobnega preverjanja znanja policistov, ob neuspehu tega preverjanja pa zakon predvideva odvzem pooblastil in – če drugo ustrezno delo ni na voljo – celo prenehanje delovnega razmerja.
To ni zgolj strokovno vprašanje, temveč predvsem vprašanje spoštovanja pravne države. Zakonodajno-pravna služba Državnega zbora je v svojem uradnem mnenju jasno in argumentirano opozorila na številne ustavnopravne in sistemske pomanjkljivosti predlagane rešitve. Opozorila je, da novi 97.a člen ni vsebinsko določen, da so predvidene pravne posledice nesorazmerne in neustavno določene, ter da institut pomeni nedopusten poseg v pravico do dela, osebno dostojanstvo in poklicni razvoj, s čimer je v nasprotju z 2., 14., 34., 35., 49. in 120. členom Ustave Republike Slovenije.
Služba je prav tako izpostavila, da že veljavni členi 57. in 97. ZODPol omogočajo preverjanje strokovne usposobljenosti policistov, zato nova ureditev ni potrebna in pomeni neutemeljeno podvajanje obstoječega sistema. Nadalje je opozorila, da v predlogu niso določene možnosti pravnega sredstva, ponovne pridobitve pooblastil niti varovalni mehanizmi za preprečitev avtomatične izgube zaposlitve. Posebej problematično je, da spremenjeni 61. člen ZODPol v povezavi z novim 97.a členom določa skrajno posledico – prenehanje delovnega razmerja zaradi neopravljanja internega preizkusa, kar je po mnenju službe neustavno in nesorazmerno.
Kljub vsem navedenim strokovnim pomislekom in pravnim opozorilom je bilo mnenje Zakonodajno-pravne službe prezrto, kar pomeni zavestno zanikanje temeljnih načel pravne države.
Obenem pa moramo z največjo resnostjo opozoriti še na dejstvo, da so bili z amandmajem odbora izvedeni tudi enostranski posegi v 88. člen zakona (k 29. členu predloga). Črtano je bilo s socialnimi partnerji usklajeno besedilo, ki se nanaša na pogoje ob upokojitvi (34 let delovne dobe v policiji in 20-letna najemna pogodba za službeno stanovanje). Gre za eno redkih rešitev, ki so bile v zakonodaji ugodne za izkušen kader policije, kader, ki ga policija zaradi preobremenitev in slabih pogojev že množično zapušča. Zato je toliko bolj zaskrbljujoče, da so praktično vsi pozitivni učinki za policiste iz tega člena enostransko in oblastno izključeni – brez pravne potrebe, brez strokovnih razlogov in brez socialnega dialoga.
To je še posebej sporno, ker pomeni očitno kršitev V. točke Sporazuma o razreševanju stavkovnih zahtev (Uradni list RS, št. 74/21), kjer se je Vlada RS zavezala, da bo vse predpise in splošne akte, ki vplivajo na delovna razmerja in pravice zaposlenih v policiji, sprejemala izključno po postopkih socialnega dialoga in ob doseganju soglasja s sindikati.
Če boste poslanci koalicije zavestno izglasovali rešitve, za katere obstajajo strokovna opozorila, da so v neskladju z Ustavo, in če boste sprejemali spremembe, ki posegajo v pravice policistov mimo sindikalnega dialoga, potem ne boste spoštovali pravne države, kot ste jo obljubili volivcem. S tem boste zavestno ignorirali neodvisno strokovno presojo najvišje zakonodajne institucije, prelomili stavkovni sporazum in prevzeli politično odgovornost za ustavne pritožbe, kolektivne tožbe in za izgubo zaupanja policistov ter javnosti v pravno državo.
Zahteve Policijskega sindikata Slovenije:
- Umik ali sprememba 97.a člena ZODPol (člen 33 predloga) in z njim povezanega 61. člena ZODPol (člen 21 predloga), tako da neuspeh pri preverjanju znanja ne pomeni avtomatične izgube zaposlitve, temveč zgolj morebitne disciplinske ali popravljalne ukrepe (dodatno usposabljanje, opozorilo ipd.), z možnostjo ponavljanja preizkusa, sistemskih varoval in pravnih sredstev.
- Uvedba jasne pravne ureditve glede postopka in organa preverjanja, sestave komisije, vsebine izobraževanja in pogojev za ponovno pridobitev pooblastil.
- Spoštovanje priporočil Zakonodajno-pravne službe, ki ne smejo biti prezrta, temveč morajo predstavljati temelj odločanja v vsaki pravni državi.
- Upoštevanje socialnega dialoga in določb stavkovnega sporazuma, ki izrecno prepovedujejo enostranske posege v pravice zaposlenih v policiji, ter umik amandmaja k 88. členu (29. členu predloga), s katerim se črta ena redkih ugodnih rešitev za izkušen kader policije.
Policisti ne iščemo privilegijev, temveč zgolj pravno državo, kot ste jo obljubili volivcem in kot jo zahteva Ustava Republike Slovenije.