Povečan obseg dela - poziv
Policijski sindikat Slovenije je na Ministrstvo za notranje zadeve in Ministra za notranje zadeve g. Boštjana Poklukarja v zvezi izplačevanja dodatka za povečan obseg dela za imenovane v EU projekt - IPA projekt »Krepitev vladavine prava v Severni Makedoniji (EU Support for Rule of Law)« naslovil poziv.
S strani članov PSS, ki so bili s sklepom imenovani v projektno skupino za izvajanje EU projekta - IPA projekt »Krepitev vladavine prava v Severni Makedoniji (EU Support for Rule of Law)«, št. krovne pogodbe IPA/2023/443-718 z dne 08. 05. 2023, smo bili seznanjeni, da jim delodajalec ne izplačuje dodatek za povečan obseg dela za opravljene naloge iz navedenega projekta.
Navedeni javni uslužbenci so do plačila delovne uspešnosti iz naslova povečanega obsega dela upravičeni, saj so izpolnili vse predpisane materialne in procesne predpostavke, ki so potrebne za izplačilo navedene delovne uspešnosti:
- Podpisali so dogovore o opravljanju povečanega obsega dela oziroma o dodatnih delovnih obremenitvah v okviru polnega delovnega časa, vodja projekta je v soglasju z vodjo notranje organizacijske enote (NOE), v kateri posamezni javni uslužbenec dela, podal predlog za izplačilo dodatka za povečan obseg dela. Naknadno je Urad za organizacijo in kadre (UOK) zahteval dodatna pojasnila v zvezi s predlogi za izplačilo povečanega obsega dela, katera so bila s strani NOE in SGDP že večkrat posredovana, s pozivom k realizaciji izplačil (priloge: dopis z dne 12.2.2024, dopis z dne 4.4.2024, dopis z dne 6.6.2024), vključno z opisom opravljenih nalog in obrazložitvami izvedenih aktivnosti.
- Naloge, dodeljene članom projektne skupine, v okviru katere se izvršuje implementacija zadevnega projekta v MNZ in Policiji že od junija 2023, so bile že opravljene in so presegle pričakovane rezultate dela v posameznem mesecu, za kar je na ta način bilo mogoče zagotoviti racionalnejše izvajanje nalog uporabnika proračuna.
Pravna podlaga za izplačilo delovne uspešnosti iz naslova povečanega obsega dela je določena v prvem odstavku 22.e člena Zakona o sistemu plač v javnem sektorju (ZSPJS) ki določa, da se lahko javnemu uslužbencu izplača del plače za delovno uspešnost iz naslova povečanega obsega dela za opravljeno delo, ki presega pričakovane rezultate dela v posameznem mesecu, če je na ta način mogoče zagotoviti racionalnejše izvajanje nalog uporabnika proračuna.
Na podlagi pooblastila iz tretjega odstavka 22.e člena ZSPJS je Vlada RS z Uredbo o delovni uspešnosti iz naslova povečanega obsega dela za javne uslužbence (Uredba; Ur. l. RS, št. 53/2008 in nadalj., v nadaljevanju: uredba) določila pogoje, merila in obseg dela plače za delovno uspešnost iz naslova povečanega obsega dela za javne uslužbence.
- odst. 4. člena uredbe določa, da višina dela plače za plačilo delovne uspešnosti iz naslova povečanega obsega dela iz 2. točke prvega odstavka 2. člena te uredbe lahko znaša za javnega uslužbenca največ 30 odstotkov osnovne plače in nadalje 3. odst., istega člena določa, da se izplačili delovne uspešnosti iz prvega in drugega odstavka tega člena med seboj ne izključujeta.
- točka 1. odst. 3. člena uredbe določa, da se plačilo delovne uspešnosti iz naslova povečanega obsega dela iz 2. točke prvega odstavka prejšnjega člena zagotavlja iz sredstev, ki jih je zagotovil financer projekta, za izvajanje posebnega projekta, ki ga je s svojim aktom določila Vlada Republike Slovenije.
V zvezi s predpisano pravno podlago za izplačilo delovne uspešnosti iz naslova POD, opozarjamo na naslednje usmeritve oziroma pojasnila Ministrstva za javno upravo:
- Pojasnilo št. 010-163/2017/16 z dne 7. 5. 2019: Pisno odločitev o povečanem obsegu dela in plačilu delovne uspešnosti iz naslova povečanega obsega dela sprejme predstojnik oziroma direktor uporabnika proračuna za posamezni mesec na podlagi pisnega dogovora med javnim uslužbencem in predstojnikom oziroma direktorjem ali javnim uslužbencem, pooblaščenim za organizacijo dela, ki ga lahko skleneta za daljše obdobje. Upoštevaje navedeno namen uporabe tovrstnega nagrajevanja ni poviševanje plač, ampak plačilo dela, ki ga je bilo treba zaradi poslovnih procesov delodajalca opraviti v povečanem obsegu. Za izplačilo tega dela plače mora obstajati dogovor med javnim uslužbencem in predstojnikom, iz katerega izhaja vrsta in tudi obseg konkretnih nalog, ki jih je treba opraviti v povečanem obsegu. Te naloge lahko javni uslužbenec opravi v okviru redne delovne obveznosti ali pa kot delo preko polnega delovnega časa.
Pisni dogovor o opravljanju povečanega obsega dela je možno skleniti za daljše časovno obdobje, obseg opravljenega dela in višino plačila za ta namen pa je treba ugotavljati in določati vsak mesec posebej. Višina plačila se določi s sklepom (ali drugim aktom delodajalca) in je odvisna od dejansko opravljenih nalog iz dogovora. V zvezi s tem je treba opozoriti, da je podlaga za določanje višine plačila dejansko opravljeno delo (rezultati dela) in ne prisotnost oziroma odsotnost javnega uslužbenca in zato višina plačila ne more biti odvisna od števila dni pristonosti javnega uslužbenca v mesecu, za katerega se ugotavlja obseg opravljenega dela.
Upoštevaje vse navedeno je torej možno delovno uspešnost iz naslova povečanega obsega dela izplačati: - javnemu uslužbencu, zaposlenemu za nedoločen čas, za opravljanje povečanega obsega dela pri opravljanju rednih nalog, pri čemer so vir sredstev prihranki, in za opravljanje povečanega obsega dela pri opravljanju nalog na projektu, pri čemer mora biti iz posebnega akta (na primer sklep o imenovanju projektne skupine, aneks k pogodbi o zaposlitvi) razvidno, da javni uslužbenec opravlja delo tudi na projektu; vir sredstev v tem primeru so prihranki na postavki za plače (odsotnost na primer zaradi bolezni, nezasedena delovna mesta) v okviru projekta in sredstva, ki so v okviru finančnega načrta projekta namenjena za stroške dela.
- Pojasnilo št. 0100-552/2023/2 z dne 26. 6. 2023: Delovna uspešnost iz naslova povečanega obsega dela se ne obračunava od ur rednega dela, ampak od osnovne plače javnega uslužbenca (več o tem je pojasnjeno v odgovoru na 3. vprašanje), zato tudi posebno beleženje ur v ZSPJS in Uredbi ni predvideno, niti glede na institut delovne uspešnosti ni ustrezno.
Skladno s prvim odstavkom 22.e člena ZSPJS se lahko javnemu uslužbencu izplača del plače za delovno uspešnost iz naslova povečanega obsega dela za opravljeno delo, ki presega pričakovane rezultate dela v posameznem mesecu, če je na ta način mogoče zagotoviti racionalnejše izvajanje nalog uporabnika proračuna.
Posebnega poročila o opravljanju povečanega obsega dela sicer zakonodaja ne predvideva, vendar predlagamo, da javni uslužbenec ustrezno evidentira, katero delo iz dogovora o opravljanju povečanega obsega dela je bilo v posameznem mesecu opravljano. Na podlagi poročila nato o delu plače za plačilo delovne uspešnosti iz naslova povečanega obsega dela javnega uslužbenca s sklepom odloči direktor oziroma predstojnik, kot to določa prvi odstavek 5. člena Uredbe.
Izplačilo delovne uspešnosti iz naslova povečanega obsega dela se torej opravi na podlagi sklenjenega dogovora o opravljanju povečanega obsega dela, ustreznega evidentiranja opravljenega dela iz dogovora - poročila javnega uslužbenca in izdaje sklepa o višini izplačila delovne uspešnosti.
Nadalje opozarjamo na sodno prakso, ki zelo jasno določa upravičenost do izplačila delovne uspešnosti iz naslova POD, in sicer: Sodba VDSS Pdp 447/2020, Višje delovno sodišče: Iz predstavljene ureditve izhaja, da je javni uslužbenec upravičen do izplačila dela plače za delovno uspešnost iz naslova povečanega obsega dela, če so na voljo sredstva, ki so bila predvidena za nezasedena delovna mesta ali za posebne projekte, s čimer se predpostavlja, da je do povečanega obsega dela prišlo zaradi opravljanja nalog nezasedenih delovnih mest ali nalog na projektih in je zato opravljeno delo javnega uslužbenca preseglo pričakovane rezultate (sklep VIII Ips 11/2020).
Glede na zgoraj predstavljene dokaze in pravna dejstva:
- da so bili predlogi za izplačilo povečanega obsega dela iz naslova opravljanja del in nalog v projektu podani v skladu z pozitivno zakonodajo, usmeritvami MJU (obrazloženi, s konkretizacijo opravljanih del in nalog posameznih javnih uslužbencev na projektu),
- da so sredstva za izplačilo navedenega povečanega obsega dela bila predvidena iz naslova EU sredstev, in
- da je bilo delo opravljeno in presega pričakovane rezultate dela v posameznem mesecu, tako je delodajalec imel možnost zagotoviti racionalnejše izvajanje nalog uporabnika proračuna;
VAS POZIVAMO!
da v izogib uporabe drugih razpoložljivih pravnih sredstev zoper odgovorno osebo organa, takoj:
- izvršite vsa plačila iz prej navedenega projekta Vlade RS, in
- pisno pojasnite - zakaj izplačila, kljub pozivom pristojnih služb niste izpolnili oziroma niste izvršili.
Pri tem opozarjamo, da predmetna izplačila izvršite takoj in vsem upravičenim javnim uslužbencem v roku 15 dni, pod možnostjo izvršbe.